середа, 9 грудня 2015 р.

Заняття з теми "Вода - джерело життя на Землі"


Созонівський НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів -
дошкільний навчальний заклад»





Методична розробка заняття з теми
«Вода – джерело життя на Землі. Властивості води.
Проблема життєвої води»
для членів гуртка
«Юні друзі природи»



Керівник гуртка
Сібіберт І.В.

  


Тема заняття Вода – джерело життя на Землі. Властивості води. Проблема життєвої води.
Мета  узагальнити та доповнити знання учнів про воду, про її фізичні і хімічні властивості, відзначити велике народногосподарське значення води, виховувати дбайливе ставлення до води як  найціннішого мінералу на Землі.
Наочність: схеми, плакати, таблиці на тему «Вода», географічна карта України.
 Без води нема життя без праці  – добробуту.
Вода – наша мати.
Хід заняття
І.Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. Сьогодні ми узагальнимо наші знання про надзвичайно важливу для людства речовину, без якої на Землі не було б життя. Це вода. «Вода – найдивовижніший мінерал на Землі». Дивовижний тому, що створює умови для розвитку й росту різних форм життя. Недарма вчені вважають, що було б правильніше назвати нашу планету Вода, оскільки її поверхня ¾ вкрита водою.  Це океани, моря, озера та ріки, які, неначе артерії, пронизують земну поверхню.
Кожен день величезна маса води переміщується по земній кулі, випаровується, випадає на Землю у вигляді опадів, здійснюючи  кругообіг води в природі. Завдяки цьому підтримується тепловий режим і існує життя на планеті.
Вода – універсальний мінерал, найбільш розповсюджений серед інших мінералів на нашій планеті. Роль води для живої та неживої природи дуже велика.
ІІ. Оголошення, представлення теми і очікуваних результатів.
1. Властивості води
Метод «Рольова гра»
Учитель об’єднує дітей у групи за «професійною діяльністю».
Завдання географам
У яких станах зустрічається вода в природі?
1  Що є причиною колообігу води?
Завдання фізикам
Назвіть основні фізичні константи води.
2 Чому лід плаває на поверхні води?
Завдання біологам
Леонардо да Вінчі  назвав воду «сік життя». Як ви вважаєте, чому?
Без їжі людина може прожити 30-50 днів, а без води – тільки 3. Чому?
Завдання хімікам
Пригадайте хімічні властивості води. (Взаємодія води з активними металами, з оксидами металічних елементів, з оксидами неметалічних елементів).
Пригадайте , що відбувається з водою під дією електричного струму.
2. Проблема життєвої води.
Вода займає 70.8% поверхні нашої планети. Загальні запаси води  становлять 1386 млн. км3. З них 97,5% – солона або мінералізована вода. Прісна вода становить 2,5% від загальних запасів, з яких 71% припадає на льодовики та сніговий покрив (переважно в     Антарктиді).  Дефіцит прісної води відчувається на 60% поверхні суходолу (більше 40 країн розташовані в азійських, а також посушливих регіонах). Дефіцит питної води на початок XXІ ст.. сягав 120-150 млрд м3 . На країни Близького Сходу припадає 76% виробництва опрісненої води у світі, зокрема, Саудівська Аравія виробляє 25% опрісненої води від світового об’єму.
3. Прогнозовані ресурси питної води в Україні . Повідомлення  учня (випереджувальне завдання).
Основні джерела прісної води на території України – річки Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай з притоками, а також малі річки північного узбережжя Чорного та Азовського морів. Прогнозовані ресурси підземних вод питної якості розподілені на території України вкрай нерівномірно і становлять 22,5 млрдкм3 на рік. Водозабір підземних вод у складі прогнозних ресурсів становить 21%, що свідчить про можливість їх ширшого використання у багатьох областях. В Україні збудовано 1087 водосховищ загальним об’ємом  понад 55млрд км3, 7 великих каналів довжиною близько 2 тис км з подачею на них понад 1000 км3води за секунду, 10 великих водоканалів, по яких вода надходить у маловодні регіони України.
4.Значення води (аналіз схеми)
У народі кажуть: «Водиця – усього  цариця». Справді немає в світі такої речовини, яка б могла замінити цей мінерал. З кожним роком людство використовує дедалі більше прісної води. То яке її значення? (Учні характеризують схему)
 Позитивне значення: вода – важлива сировина для хімічної промисловості (одержання водню); є розчинником (одержання розчинів хімічних речовин); потрібна для добування хімічних речовин( наприклад, основ, а також нітрогеновмісних мінеральних добрив) для зрошування полів.
Негативне значення: заливає посіви сільськогосподарських культур; утворює яри, вимиває рослини; заболочує грунти; спричиняє стихійні лиха; розмиває шляхи і змиває мости; спричиняє корозії, псує гігроскопічні мінеральні добрива, ушкоджує дерев’яні будівлі; вологе повітря завдає шкоди здоров’ю людини.
Вікторина
Запитання:
1.Як називається водна оболонка землі? (Гідросфера).
2. Який природний мінерал перебуває одночасно в трьох агрегатних станах? (Вода).
3. Який колір має чиста вода? (Безбарвна).
4. Чому лід не тоне? (Густина льоду менша за густину води).
5. Яку воду називають мінеральною? (Це вода з розчиненими в ній мінеральними солями).
6. Який відсоток води з усієї планети  становить прісна вода? (2%).
7. Де зосередженні основні запаси прісної води? (Льодовики Антарктиди і Гренландії).
8. Яку функцію в біосфері виконує вода? (Кліматоутворювальну).
9. Скільки днів людина може прожити без води? (3 дні).
10. Воду з яких водоймищ використовують жителі Києва? (Дніпро, артезіанські свердловини).
111. Підсумок заняття.
Учитель.  Сьогодні на занятті ми з вами з’ясували, що вода – це речовина життя, як висловився Фалес, «усе починається з води».
 Пам’ятайте, люди назавжди:
Неможливо жити без води.
Це роса і квітка на межі,
Це тумани, ріки і моря,
Джерело у спеку це   життя ,
Це кришталь озер і джерело,
Шурхіт хвиль і шторму дикий рев ,
Це струмочок у травах між дерев,
Зелень трав, веселки кольори.
Пам’ятайте, люди назавжди.
Додаток
Фізичні властивості живої води та її парадокси
Вода — єдиний гідрид, що не горить. За фізичними властивостями це прозора рідина, яка не має запаху, стійка за атмосферних умов і абсолютно не токсична. Вона безбарвна у тонких шарах, а у товстих мас блакитний відтінок. Кристалічна вода розриває каміння і лист сталі. У кристалічному стані вода легша від рідини. Лід— абразивний матеріал. Звичайна вода—добрий розчинник.
Парадокси води. Визначення поняття «аномалія». Аномальними властивостями води є температури кипіння — 100 °С та замерзання —0 °С. Максимальна густина при температурі 4 °С — 1 г/см3 (зі зниженням температури густина зменшується, тому лід плаває на поверхні. Коли б лід був важчий за воду, то у зимовий час річки й озера замерзали б до самого дна, і це призвело б до загибелі риби й інших живих істот). Вода має високу теплоємність (вона повільно нагрівається і повільно охолод­жується; завдяки цьому водні басейни регулюють температуру на нашій планеті), звукопровідність, ентропію пароутворення, поверхневий натяг, текучість, діелектрич­ну провідність (взаємодія між зарядженими частинками води у 80 разів слабша, ніж у вакуумі), здатність змочувати поверхню твердих речовин (адгезія) та зчеплюватися (когезія).
Причина аномалій води: будова її молекули, наявність водневого зв’язку, утворення асоціатів. Кристалічну основу льоду складають тетраедри, що складаються з чотирьох атомів Гідрогену, які оточують один атом Оксигену. Кристали льоду через водневі зв’язки схожі за структурою на алмаз. Каркас водневих зв’язків утримує молекули води у структурі льоду на трохи більшій відстані одна від одної, ніж у рідкій воді; тому при зниженні температури густина льоду при 4 °С становить 0,92 г/см3, у той час як густина води при цій же температурі дорівнює 1,0 г/см3.
 Пам’ять води
Відкриття пам’яті води зробили швейцарські вчені. На березі Женевського озера вони розчинили у воді декілька молекул солі. На іншому березі зафіксували пам’ять про сіль спеціальними приладами. Вода біля берегів зберегла цю пам’ять у всьому об’ємі. І тепер, через стільки років вода пам’ятає.
Біологи довели, що вода не лише живить організм, а ще й розносить інформацію. Через неї органи тіла отримують сигнали про стан кожного з них.
Існування «живої» і «мертвої» води демонстрував академік Н. Макаров. У літрову банку помістили склянку з напівпровідникової кераміки і два електроди — один у склянці, інший між нею та банкою.
Вода, яку налили у банку, при підключенні постійного струму стала розшаровуватись: Та вода, що містилась у склянці, є «мертвою», а та, що була у банці — «живою». Саме вона несе інформацію про протікання життєвих процесів.
Унікальні властивості води підтвердили азербайджанські вчені, які висадили помідори та баклажани на засолені ґрунти. Спостерігачі чекали загибелі врожаю. Учені почали поливати рослини солоною каспійською водою! Проте врожай, на диво усім, був удвічі більший від звичайного. А засоленість грунтів зменшилася на 30 %. Секрет у тому, що морська поливна вода пройшла обробку в магнітному полі.
Медики відзначають, що намагнічена вода позитивно впливає на людину, знижуючи вміст холестерину у крові й печінці, сприяє розчиненню каміння в нирках. А обробка терапевтичним звуком сприяє появі частотно-активованої води. Така вода коригує гормональні, вегетативні та алергічні хвороби, допомагає при астмі, інфекціях, депресіях, хворобах печінки і жовчного міхура, захворюваннях серця та кровообігу.
Лазерне опромінення води посилює її антибактеріальну дію і впливає на ріст організмів.
Властивості «важкої» води
«Важка» вода є оксидом важкого ізотопу Гідрогену — Дейтерію (H20). Вона замерзає при 3,82 °С, кипить при 101,42 °С, і при 20 °С має густину 1,1059 г/см3. Температура максимальної густини становить -11,6 °С. Швидкості випаровування «важкої» і звичайної води відносяться як 0,65:1. Солі у «важкій» воді розчиняються гірше, ніж у звичайній. «Важка» вода нежиттєдайна, згубно діє на флору і фауну. Проте виявилося, що деякі бактерії можуть пристосуватись і до умов існування у «важкій» воді: вчені помістили забарвлені бактерії у «важку воду», і за півтора роки Дейтерій цілком витіснив з їхніх організмів звичайний легкий Гідроген.

«Важкої» води на Землі —0,02 % від усієї маси води (у звичайній річковій чи морській воді на 5000 л Н20 припадає 1 л H20). «Важка» вода може бути використана як уповільнювач нейтронів у реакторах, де виробляється путоній. Людині давали випити розведену «важку» воду, а потім систематично визначали вміст Дейтерію. При цьому було встановлено, що молекула води, потрапивши до людського організму, перебуває у ньому в середньому 14 днів.

Немає коментарів:

Дописати коментар