Созонівський НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
-
дошкільний
навчальний заклад»
Методична розробка інтегрованого заняття з
теми «Природа навколо нас»
для членів гуртка
«Юні друзі природи»
Керівник гуртка
Сібіберт І.В.
Мета та завдання: поглиблення
знань дітей про рослинний світ; виховання любові й дбайливого ставлення до
природи; узагальнення знань та навичок з проблеми збереження й зміцнення
здоров’я як найбільшого багатства людини; виховувати культуру здорового способу
життя.
Обладнання: малюнки квітів,
картки для індивідуальної роботи, ілюстрації, де зображені діти, які піклуються
про своє здоров’я, схеми, проектор, магнітофон.
Хід заняття
І. Організація учнів до заняття.
Ми всі веселі і
кмітливі,
Серйозні і
непустотливі,
Допитливі,
цікаві, чемні.
У розмові з
старшими приємні.
Ми всі любимо
природу:
Турбуємось про
чисту воду,
Дерева, квіти
доглядаємо,
Вдома старшим
помагаємо.
Гілочок ми не
ламаємо,
Взимку про
пташок ми дбаємо.
Жарти любимо і
сміх,
Тут
ви бачите нас всіх.
Психоформула.
Який
у вас настрій? Передайте виразом обличчя. Усміхніться до мене, поділіться
гарним настроєм з товаришем.
За
виразом обличчя я бачу, що все гаразд і загальний наш настрій можна показати
так:
(задоволення)
Я
бажаю, щоб такий настрій був у нас до кінця уроку.
ІІ. Актуалізація знань.
Вчитель. Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні
ми зробимо ще один крок
В
країну Здоров’я, в країну Рослин.
Про
те, що пізнаєм – розкажемо всім.
Рукою
легенько я лиш махну
І в
подорож чудову вас всіх поведу.
ІІІ. Повідомлення теми і мети.
Сьогодні ми з вами перегорнемо сторінки природознавства.
Немає такого куточка на Землі, хоч трохи придатного до життя, в якому не було б
рослин. Вони живуть у найбільших глибинах океану, зустрічаються на найвищих
горах, пристосувались до низьких температур Арктики і Антарктиди та спеки і
безводдя пустель і напівпустель.
Рослини будуть головними героями сьогоднішнього уроку. Ви
будете разом з ними виконувати поставлені завдання.
ІV. Основна частина.
1. Сторінками природознавства.
Завдання 1. Мохи.
Оживе,
хоч і засох,
Лісова
рослина...(Мох).
Довідкове
бюро. Мохи ростуть у темних вологих лісах і болотах. В Україні ростуть зозулин
льон і сфагнум. Замість плодів насіння на верхівці стебла мохів є коробочка, в
якій утворюються дрібні коричневі спори. Коли вони дозрівають, то висипаються з
коробочок, потрапляючи на вологий ґрунт, проростають і утворюють нові рослини.
Вікторина від мохів.
Що
таке здоровий спосіб життя?
Чи
потрібно під час хвороби звертатися до лікаря?
Як
можна загартовувати свій організм?
Завдання 2. Ромашка.
А
квіточка моя – це сонечка сестра.
Від
сонечка жовтого
Йдуть
білі пелюстки.
Царівна
я між травами
Й
мене так любиш ти.
Яка
це рослина? (Ромашка).
Довідкове
бюро. (Корисні поради
дає дівчинка у костюмі «ромашки»).
Відваром
ромашки полощуть горло. У ньому купають немовлят. У народі ромашку називають ще
й рум’янком.
Продовж прислів’я:
Хто
день починає з зарядки, у того здоров’я… (в
порядку).
Найбільше
щастя у житті – …(здоров’я).
У
здорової людини гарний…(настрій).
Здоров’я
– найдорожчий… (скарб).
Багато
ходити – довго …(жити).
Завдання 3. Звіробій.
Довідкове
бюро. Звіробій – здавна входить до складу лікувальних сумішей, що їх
використовують для очищення нирок і легенів. Назва звіробою походить від
тюрського слова «джерембай», що означає – зцілитель ран.
Індивідуальна робота «Самооцінка». (Діти на листочках виконують завдання, а
потім за бажанням зачитують свої відповіді).
Коли
я виросту великим, буду:
-
розумним (якщо….);
-
здоровим (якщо…);
- з
красивою поставою (якщо…);
- з
білосніжними зубами (якщо….).
Фізкульхвилинка. (Вчитель проговорює
вірш, а учні виконують рухи).
Трава
низенька – низенька. (Діти роблять
присідання).
Дерева
високі – високі. (Піднімають руки вгору).
Вітер
дерева колише – гойдає. (Обертаються).
То
направо, то наліво нахиляє. (Нахиляються
вправо, вліво).
То
вгору, то назад. (Тягнуться вгору за
руками, потім відхиляються назад).
То
вниз нагинає. (Нахиляються вперед).
Птахи
летять – відлітають (Махають руками –
«крилами»).
А
учні тихенько за парти сідають (Сідають
за парти).
Завдання 4. Чистотіл.
Бородавки
зчистить з тіл,
Звідси
й назва –…(Чистотіл).
Довідкове
бюро (Учні
повідомляють підготовлені ними довідки).
Чистотіл
– багаторічна трав’яниста рослина, бур’ян з жовтими квітками й стеблом, що
виділяє, коли його переламати, жовто-оранжевий молочний сік. Цю рослину в
народі ще називають бородавником, адамовим ребром, ластовинним зіллям,
прозорником тощо. Росте біля будівель, огорож і серед чагарників, а часто й на
городах та в садах.
З
лікувальною метою використовують усе стебло з корінням. Ліки з чистотілу широко
застосовують у народній медицині різних країн.
Рослина
затримує ріст деяких злоякісних пухлин, зменшує і заспокоює болі, загоює рани,
виводить бородавки та мозолі, припиняє судоми та спазми.
Гра від чистотілу «Розсипанка».
Вчитель. У вас на партах
на листочках фрагменти слів. Треба їх зібрати у речення і прочитати прислів’я.
Як ви їх розумієте?
* Час жаліти не
варто на веселі жарти.
* Жарт на хвилину,
а заряджає на годину.
Завдання 5. Сон-трава.
Довідкове
бюро. Простріл або сон-траву вважають оберегом від усякого чаклунства і лихого
ока. Його соком навіть обробляли списи, щоб відігнати темну силу. До того ж
вірили, що квітка сприяє загоєнню ран, отриманих у боях.
Учні
у мікрогрупах обговорюють одну з «пелюсток». На окремому аркуші вони створюють
невеликий колаж із віршів, малюнків, прислів’їв, які розкладені на окремому
столі та розкривають дану тему.
Представник
учнівської групи прикріплює обрану «пелюстку» на дошці до «серединки» і
презентує колаж своєї групи, де розкривають своє розуміння даного надпису.
3. Релаксаційна пауза. (Тихо звучить музика).
Вчитель. А зараз,
заплющивши очі, уявіть себе у найпрекраснішому місці на землі. Це велика
квітуча галявина, на якій зелена трава. Ви відчуваєте, як ноги ступають по
ранковій росі, як тіло огортає ранкова прохолода. Повіває ніжний вітерець, і
вам хочеться бути тут, серед цієї краси. Вдихніть глибше свіже повітря. Чуєте
якісь звуки? Може, це шумлять дерева чи співають пташки, а може, ви, чуєте як
звучить тиша? Залишайтесь серед цього прекрасного буяння природи, і відчувайте
як у вас вливаються нові сили…
А
тепер, розплющивши очі, повільно озирніться довкола. Спробуйте зберегти
свіжість, бадьорість і гарний настрій до кінця дня.
V. Підсумок уроку.
От і завершується наш урок. Пригадаймо ще раз, які
рослини провели з нами урок.
Пропоную вам переглянути фоторепортаж про чудові природні
куточки нашого району, створений учнями нашої школи, де ви впізнаєте й рослини,
про які ми говорили на нашому уроці. (Перегляд
слайдів, ілюстрацій).
Вправа «Мікрофон».
· Які завдання вам
сподобалися найбільше?
· Які завдання
було виконати важко?
· Що ви
робитимете, щоб бути здоровими?
Література:
1. Байбара Т.М. Я і Україна : Підручник
для 4 кл. [Текст] / Т.М. Барбара. –
К. : Форум, 2004. – 176 с.
2. Верес О. Зелена неділя [Текст] /
О.Верес. – К : Освіта, 1993.
3. Нестандартні уроки в початковій школі
[Текст]. – К. : Видав. дім «Шкільний світ», 2006. – (Б-ка «Шкільного світу»)
4. Сценарії екологічних заходів[Текст]
/. – Харків : Вид. група «Основа», 2006.
Немає коментарів:
Дописати коментар