понеділок, 19 грудня 2016 р.

Розробка уроку з біології (з використанням інноваційних підходів)

Загальна характеристика класу  Плазуни. 
Особливості будови та життєдіяльності



Мета уроку: 
• навчальна 
Учні повинні знати: 
• загальну характеристику класу Плазуни; 
• характерні особливості будови та процесів життєдіяльності плазунів, які дали їм змогу повністю позбутися залежності від водного середовища; 
• риси ускладнення організації плазунів порівняно із земноводними; • особливості розвитку та розмноження плазунів. 
Учні повинні вміти: 
• визначати характерні ознаки класу Плазуни; 
• розпізнавати на наочних засобах особливості будови та процесів життєдіяльності плазунів. 
 П о н я т т я і т е р м і н и: поперековий відділ хребта, губчасті легені, неповна перегородка серця, грудний механізм дихання, регуляція температури, добовий цикл, рогові луски,яйце, кора мозку, подвійна акомодація, регенерація. 
• розвивальна 
1. Продовжити формування в учнів умінь: - частково-пошукової діяльності / осмислення та вирішення проблемної ситуації, уміння робити узагальнення та висновки/; -працювати з додатковою літературою, таблицями, малюнками, ксерокопіями,Інтернет ресурсами / виділяти головну думку, порівнювати/; - самостійно оволодівати знаннями, працюючи з підручником. 
2. Розширити уявлення про обмін речовин, взаємозв’язок будови та функцій організму. 
3. Розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів. 
• виховна теоретична 
Сприяти формування в учнів основних уявлень про еволюцію, філогенетичні взаємовідносини плазунів та земноводних. світоглядна 
Сприяти формуванню в учнів основних уявлень про наукове пізнання світу. природоохоронна Переконати учнів у необхідності охорони природи, сприяти формуванню в них позитивних емоцій щодо плазунів. профорієнтаційна 
Ознайомити учнів з професією герпетолога. естетична 
Розвивати в учнів почуття прекрасного, уміння пізнавати і створювати красиве. 
Т и п у р о к у: урок засвоєння нових знань. 
М е т о д и т а п р и й о м и: 
• інформаційно-рецептивний (мовний: бесіда, розповідь, робота з підручником; наочний: демонстрація слайдів,таблиць); 
• репродуктивний (тести,ігри); 
• пошуковий (евристична бесіда, розв’язування проблеми, взаємопов’язані запитання); 
• застосувально – творчий (міні презентації); 
• випереджуючий. 
О б л а д н а н н я: 
• ноутбук,проектор; 
• ксерокопії: «Анкета до теми «Клас Плазуни»,»Запитання для команд»; 
• презентації «Загальна характеристика класу Плазуни. Особливості будови та процесів життєдіяльності»,«Світ цікавого - плазуни»; 
• дитячі малюнки; 
• виставка літератури. 
 ЗМІСТ І ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап. 
Мобілізація учнів до навчання,активізація їхньої уваги,створення робочої атмосфери на уроці. ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. 
1.Виконання трьома учнями класу тестів - онлайн по темі «Клас Земноводні» (bubley-biolog.ucoz.ru › Тести › зоологія). 
2.Цифровий диктант (слайд 2)(у зошитах виконують решта учнів класу). Ряд Хвостаті Ряд Безхвості Ряд Безногі 1.Представники цього ряду мають короткі ноги і видовжене тіло. 2.Добре розвинені задні кінцівки, з допомогою яких вони гарно стрибають і плавають. 3.Кінцівки взагалі відсутні 
4.Плавають як риби за допомогою хвоста. 
5.Відсутній хвіст. 
6.Належать зелені жаби. 
7.Велетенська саламандра. 
8.Аксолотль. 
 9.Ропуха. 
10.Кільчаста черв яга. 
11.Гребінчастий тритон. 
12.Мають резонатори 
Відповідь: Хвостаті (1,4,7,8,11), Безхвості (2,5,6,9,12), Безногі (3,10) – самоперевірка виконаного завдання 
3.Біологічна гра «Тварина – цілісний організм (слайд 3) До кожного з чотирьох варіантів, позначених літерою,доберіть один правильний,на вашу думку,варіант відповіді,позначений цифрою. Ключ до гри: 1-ж,2-є,3-г,4-е,5-а,6-б,7-в,8-д. 
ІІІ. Розгадування зашифрованої теми уроку Вчитель: Сьогодні ми вивчимо тварин,які в одних викликають страх,огиду,а в інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими,могутніми,цілителями,поклоняються їм,будують їм храми,а інші – злими і підступними. Їх вважають найзагадковішими тваринами фауни. Хто вони? Зараз ми про них дізнаємось,коли пограємо у «Ключове слово» (слайд 4). Учням потрібно відповісти на запитання,і взявши з кожного вказану літеру,скласти ключове слово. Вказані літери учні записують у зошиті. 
1.Тип розвитку,при якому молоді особини,які народжуються,схожі на дорослих,називається…прямим ( 1 літера відповіді). 
2.Система органів,що здійснює газообмін між організмом і навколишнім середовищем називається…дихальна (5 літера відповіді). 
3.Система органів,що забезпечує організм поживними речовинами для життєдіяльності,росту,розвитку називається…травна (3 літера відповіді). 
4.Наука про тварин - …зоологія (1 літера відповіді). 
5.Кровоносна система,по якій кров рухається лише по судинах називається…замкнута (6 літера відповіді). 
6.Частина організму тварин - …орган (5 літера відповіді). 
7.Тварини за типом живлення - …гетеротрофи (11 літера відповіді). Ключове слово – ПЛАЗУНИ. 
ІV. Мотивація навчальної діяльності. 
Вчитель: Так,сьогодні мова піде про плазунів. Перед вивченням теми ви відповідали на запитання анкети (додаток 1). Ваші відповіді свідчать про те,що про плазунів ви знаєте небагато:вони отруйні,мають гострі зуби. У більшості з вас ці тварини викликають страх чи огиду. Є і правильні відповіді,і помилкові твердження про них. А це означає,що нам є над чим працювати,щоб якомога більше дізнатися про цих тварин. Дехто із вас захоплюється красою та граційністю,гарним забарвленням плазунів. Ці учні підготували повідомлення та міні – презентації «Світ цікавого – плазуни»,щоб зацікавити вас,привернути увагу до цих істот. Ці творчі доробки ваших однокласників ви можете переглянути вдома,відвідавши сторінку «презентації моїх учнів» на сайті нашої школи. 
V. Повідомлення теми та завдань уроку. Тема уроку:»Загальна характеристика класу Плазуни. Особливості будови та процесів життєдіяльності» (слайд 1) 
Завдання уроку (слайд 5) 
Ви повинні знати: 
• загальну характеристику класу Плазуни; 
• характерні особливості будови та процесів життєдіяльності плазунів, які дали їм змогу повністю позбутися залежності від водного середовища; 
• риси ускладнення організації плазунів порівняно із земноводними; особливості розвитку та розмноження плазунів. 
Ви повинні вміти: 
• визначити характерні ознаки класу Плазуни; 
• розпізнавати на наочних засобах особливості будови та процесів життєдіяльності плазунів
VІ. Сприйняття та осмислення нового матеріалу. (Розповідь з елементами бесіди із демонстрацією слайдів). Вчитель: Плазуни – нечисленний клас. Так їх назвав (Reptilia) Жорж Кюв’є,в той час, коли Лінней вважав, що всі рептилії належать до класу амфібії. Кюв’є знайшов розбіжності в зовнішній будові, розвитку та в способі життя (слайд 6). Їх кількість – близько 8 тис. сучасних видів. Більшість видів цієї,колись величезної,сім’ї вимерли ще вкінці мезозойської ери (слайд 7). Щоб визначити місце плазунів в системі органічного світу пропоную вам зіграти у гру «Біологічне лото» (слайд 8). Завдання учнів розмістити таксономічні одиниці в правильному порядку. Перший ряд виправляє помилки у розміщенні таксонів,а другий – у їх назві. 
                                               Місце плазунів у системі органічного світу
ІМПЕРІЯ
Клітинні організми
НАДЦАРСТВО
Еукаріоти
ЦАРСТВО
Тварин
ПІДЦАРСТВО
Багатоклітинні
ТИП
Хордові
ПІДТИП
Черепні або Хребетні
КЛАС
Плазуни

До нас дійшли лише представники 4 рядів (слайд 9): Лускаті (ящірки та змії), Крокодили, Черепахи та Дзьобоголові, які представлені двома видами –гатерія і туатара острова Бразер (слайд 10),що не змінилися протягом мільйонів років, а тому їх називають живими викопними тваринами. Більшість плазунів - суто наземні тварини. Ті, що живуть у воді, повернулися до «колиски» життя-води в процесі еволюції, а тому вважаються вторинноводними. З виходом тварин на суходіл виник ряд проблем. 
• Які проблеми виникли у тварин з виходом на суходіл? Як ці проблеми «розв'язали» земноводні? (учні рецензують відповідь).
Формування проблемної ситуації (слайд 11). 
Плазуни - наземні тварини, у яких всі процеси життєдіяльності пов’язані з життям на суходолі. Як же вони «розв’язали» всі проблеми життя на суходолі? Щоб наша робота була ефективною, поділимося на команди. Команда, яка буде розв’язувати проблему опори, називатиметься «Так тримати», команда, яка розглядатиме проблему перепаду температур – «Градус Цельсія», команда, що розмірковуватиме над дефіцитом води - «Не дайте їм засохнути». Інструктаж вчителя для роботи в групах. 
Групи працюють з §39 та §40 п.1 підручника, відповідаючи на запитання ксерокопії (додаток 2). 
Пам’ятайте, що інформація є не лише в тексті підручника, а також на малюнках. Бережіть час. Для його економії можна розподілити завдання між членами команди. Загальний успіх - чітка робота всіх. Основна мета роботи - потрібно розв’язати проблему, викласти свої пропозиції так, щоб зрозуміли інші учні. 
Еврестична бесіда (відповіді на запитання,опрацьованими командами,з використанням слайдів). 
• Команда «Так тримати» (слайди 12,13,15 та слайд-відео 14). 
Висновок: Хребет плазунів на відміну від земноводних має п'ять відділів:шийний,грудний,поперековий,крижовий і хвостовий. Перший хребець шийного відділу поєднується з черепом таким чином,що ящірка може легко повертати голову. Грудна клітка захищає органи,розміщені в передній частині порожнини тіла(легені,серце).В плазунів є міжреберні м'язи,завдяки яких відбуваються вдихи і видихи. 
 • Команда «Градус Цельсія» (слайд 16 та слайд – відео 17). 
Вчитель: То як,на вашу думку,плазуни можуть регулювати температуру тіла?
Висновок: регулювати температуру плазуни можуть завдяки змінам у поведінці, сезонному та добовому циклу, нагріваючи чи охолоджуючи тіло (слайд 18). 
 • Команда «Не дайте їм засохнути» (слайди 19-21). 
Висновок: Повний розрив з водним середовищем приводить до того, що осмотичний тиск в тілі плазунів стає незалежним від навколишнього середовища. Ороговіння шкіри, яке робить її непроникною для води, знімає загрозу зміни осмотичного тиску навіть тоді, коли плазуни вторинно переходять до водного способу життя. Оскільки вода поступає в тіло плазунів тільки разом з їжею, то осморегулююча функція нирок майже повністю відпадає. У плазунів немає потреби, як у земноводних, виводити постійно виникаючий надлишок води з організму. Навпаки, у них, як у сухопутних тварин, з'являється необхідність економно витрачати воду, що знаходиться в організмі. 
Пояснення вчителя з використанням таблиці та слайдів. 
Ускладнення в будові нервової системи. У плазунів краще, ніж у земноводних, розвинені півкулі головного мозку. Вони вкриті сірою речовиною сукупністю тіл мільйонів нервових клітин. Ця сіра речовина формує кору півкуль головного мозку. Мозочок розвинений добре,що зумовлено необхідністю координації складних рухів. 
Органи чуттів (слайд 22) плазунів краще пристосовані до наземного способу життя, ніж у земноводних. Очі також захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою). За рахунок рухів кришталика та зміни його форми плазуни добре розрізняють предмети на різних відстанях. Органом дотику слугує язик, який може далеко висуватися з ротової порожнини. Також добре розвинені органи слуху, рівноваги, нюху,смаку. 
Цікавий орган чуття виявлено у гримучих змій. У них перед очима є заглиблення, здатне сприймати зміни температури на 0,02 °С на відстанях до 15 см. Цей орган допомагає гримучим зміям навіть у темряві знаходити теплокровну здобич. 
Складна будова головного мозку та органів чуттів визначає і складну поведінку плазунів. 
У ящірок спостерігають явище самокаліцтва (автотомії). Якщо схопити її за хвіст, то внаслідок сильного скорочення м'язів один із хвостових хребців переламується й кінець хвоста відпадає. Цей рефлекс має захисне значення, бо надає змогу тварині втекти від хижака, який вхопив її за хвіст. Згодом втрачена частина хвоста відновлюється. 
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу. 
На партах у учнів є картки,розділені на дві колонки:земноводні і плазуни. Вчитель зачитує перелік тверджень про будову земноводних і плазунів,а учні записують номери тверджень у ту чи іншу колонку. 
земноводні
плазуни


1. Шкіра суха,без залоз.
 2. Шкіра волога,є залози. 
3. Є рогові луски на шкірі. 
4. Шкіра багатьох видів виділяє отруту. 
5. Є грудна клітка. 
6. Грудна клітка відсутня. 
7. Є міжреберні м'язи. 
8. Очі здатні проштовхувати їжу. 
9. У сліпій кишці є корисні бактерії – симбіонти. 
10. Серце трикамерне. 
11. Серце трикамерне з неповною перегородкою. 
12. Дихання – шкірне і легеневе. 
13. Дихання- легеневе. 
14. Головний мозок більш розвинений. 
15. Не здатні регулювати надходження води через шкіру. 
16. Є теплочутливі органи,розміщені перед очима. 
17. Є резонатори.. 
18. Яйця містять велику кількість поживних речовин – жовтка. 
19. Розмноження переважно на суші. 
20. Розмноження переважно у воді. 
Ключ до гри
земноводні (2,4,6,8,10,12,15,17,20 ),
плазуни (1,3,5,7,9,11,13,14,16,18,19). 
Робота з термінами(словник) (слайд 23 ) 
 Що означає відповідне поняття чи термін: 
• поперековий відділ, 
• рогова луска, 
• губчасті легені, 
• жовчний міхур, 
• подвійна акомодація. 
VIII. Підсумки уроку. 
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
 -На уроці я дізнався… 
-Плазуни – це… 
-Мені цікаво…
 ІХ. Оцінювання навчальних досягнень учнів. 
 Х. Домашнє завдання (слайд 24) опр.§19 та підг.повідомлення,опрацювати опорний конспект.  
Додаток 1 
 Анкета до теми «Клас Плазуни» 
1. Що ви знаєте про плазунів? 
2. Чи всі плазуни отруйні? 
3. Як плазуни пересуваються? 
4. Ці тварини теплокровні чи холоднокровні? 
5. Чи доводилося вам хоч раз у житті зустрічатися з плазунами? 
6. Які відчуття вони у вас викликають? 
7. Що ви б зробили,якби зустрілися з гадюкою чи з вужем? 
8. Уявіть,що ви зустріли останню на планеті змію. Якими будуть ваші дії? 
9. Чи слід охороняти отруйних змій,зубатих крокодилів?Кому потрібні черепахи чи ящірки? 
10.Що потрібно робити,якщо вас вкусила змія? 
11.Які легенди,народні повір'я,оповідання про плазунів ви знаєте? 
12.Звідки ви одержали інформацію про плазунів (з розповідей товаришів,дорослих,з телепередач,Інтернету чи літератури)? 
13. Які плазуни вас зацікавили? 

 Додаток 2 
Запитання для команди «Так тримати» 
1.Які зміни відбулися у формі тіла плазунів? 
2.Які зміни відбулися в будові черепа плазунів порівняно із земноводними 
3.Які нові відділи виникли в хребті плазунів?Яке це має значення? 
4.Чим відрізняються шийний та крижовий відділи хребта плазунів та земноводних?Які переваги для життя на суходолі дали ці зміни? 
5.Які особливості будови грудної клітки плазунів?Як це вплинуло на опору тіла та на механізм дихання цих істот? 
6.Зробіть висновки щодо змін у скелеті плазунів порівняно із земноводними та їх пристосування до життя на суходолі. 

Запитання для команди «Градус Цельсія» 
1.Які зміни відбулися в дихальній системі плазунів порівняно із земноводними (дихальні шляхи,легені)? 
2.Які зміни відбулися в кровоносній системі порівняно із земноводними (серце)? 
3.Які зміни в травній системі порівняно із земноводними (нові органи)? 
4.Подумайте,які переваги мають організми,у яких відбулися такі зміни? Чому температура тіла плазунів меншою мірою залежить від навколишнього середовища,ніж температура тіла земноводних? 
5.Зробіть висновки щодо змін в обміні речовин плазунів порівняно із земноводними та їх пристосування до життя на суходолі. 
 Запитання для команди «Не дайте їм засохнути» 
1.Чим відрізняються покриви тіла плазунів (шкіра,новоутворення) і земноводних?Яке це має значення для життя на суходолі? 
2.Яку функцію виконують нирки?Як би ви розв'язали проблему економію води під час утворення сечі?Чи є сечовий міхур у плазунів? 
3.Що допомагає плазунам позбутися залежності від води в процесі розмноження?Яке запліднення в плазунів?Чи є у них стадія личинки?Яке це має значення?Яку роль відіграють яйцеві та зародкові оболонки?Яке значення для зародка мають білок та жовток? 
4.Зробіть висновки щодо змін залежно від води в плазунів порівняно із земноводними та їх пристосуванням до життя на суходолі.

Немає коментарів:

Дописати коментар